Wednesday, July 29, 2009

Yokohama, Jepun...

This time cite lak pasal experience kat Jepun... kali nie kira rezeki aku gak la.. dpt gi sana. Kali nie pegi sebagai peserta AOTS. Aku dan Firdaus je yg org Melayu dari Malaysia..majoriti yg lain Cina. Peserta dari ng2 Asian spt Filipina, Thailand & M'sia (setiap ng 5 org peserta yg diambil).

Negara Jepun mmg bersih....ini first time aku ke sana. Jepun berbeza dgn ng Eropah. Selain cantik, bersih pulak..masa pegi tu bru lepas musim sejuk (salji pun dah cair)..tpi masih lagi sejuk la..

Pemandangan indah...di jambatan
(bukan jambatan P.Pinang ye)

Masa kat sana (hujung minggu) sempat jugak lah aku dan kwn2 lain berjalan ketmt2 menarik cam pegi ke perkampungan di Hakone..pemandangan mmg cantik tpi sejuk w/pun bkn musim sejuk...then naik kapal utk tengok gunung Fuji tpi tak nampak coz kabus tebal...pengalaman nie smua mmg lain gan pengalaman masa melawat ng lain sebelum nie.




Sempat bergambar dgn kumpulan 3-Style Shandy

Pasal budaya diorg lak...mmg terkenal dgn kebersihannya....aku rasa kesedaran dari awal mmg penting agar masyarakat dididik menjadi masyarakat yg berdisiplin. As example...astray dijual dgn cam2 design yg cantik & menarik..spy perokok tidak membuang abu rokok merata-rata (jdi kurang lah pencemaran).. then satu lg diorg nie mmg creative & inovative kalo kita tgk samada produk2, packaging dll ...(kalo nak cite mmg byk tak abis lak). Dalam berpakaian mmg diorang stylo & up to date..mcm2 fesyen (rasa malu lak kalo x pandai b'gaya) kat sana..lebih-lebih lg teenager kat sana (diorg berani gayakan fesyen2 yg funky)..tpi kalo kat sini kita pakai cam tu mesti org pandang pelik la...

Masalah biasa kalo kat oversea..makan lah..tpi sekali lg sambal tumis ikan bilis wife aku jdi penyelamatnya..nak mkn lain x confident lak..but it's ok i still can survive...tpi belanja kat sana mmg mahal nasib baik ada kedai 100 yen & Jusco, dpt lah beli cenderamata kat family & kwn2..


Rasanya dah panjang kot cite aku kat Jepun...tpi bak kata pepatah hujan emas di negeri org..hujan batu di negeri sendiri..baik lagi di negeri sendiri..




















No comments: